معاونت فرهنگی و دانشجویی

برگزاری کارگاه «طرحواره‌درمانی مقدماتی» برای مشاوران دانشگاه؛ گامی مؤثر در ارتقای درمان‌گری روان‌شناختی (2)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کارگاه آموزشی «طرحواره‌درمانی مقدماتی» با هدف آشنایی مشاوران دانشگاه با مفاهیم بنیادین و کاربردی این رویکرد روان‌درمانی برگزار شد.

به گزارش مفدا مشهد، راستای ارتقای دانش تخصصی مشاوران و روان‌درمانگران مرکز مشاوره سبک زندگی دانشگاه، کارگاه آموزشی «طرحواره‌درمانی مقدماتی» روز ۳۱ تیرماه ۱۴۰۴ با تدریس نازنین مسرت و انسیه قاسمی، کارشناسان روان‌شناسی مرکز مشاوره، برگزار شد.

این کارگاه با هدف آشنایی اولیه شرکت‌کنندگان با مفاهیم بنیادین طرحواره‌درمانی، شناسایی طرحواره‌های ناسازگار اولیه و معرفی ذهنیت‌های طرحواره‌ای برگزار گردید.

در ابتدای برنامه، مفاهیم پایه‌ای از جمله تعریف طرحواره، منابع شکل‌گیری آن‌ها در دوران کودکی و نحوه تثبیت‌شان در ساختار شخصیت فرد مورد بررسی قرار گرفت.

انسیه قاسمی در بخشی از سخنان خود گفت: «طرحواره‌درمانی یکی از رویکردهای نوین روان‌درمانی است که توسط جفری یانگ ابداع شده و ترکیبی از درمان شناختی-رفتاری، روان‌تحلیلی، دلبستگی و گشتالت محسوب می‌شود. این مدل درمانی در درمان مشکلات مزمن شخصیت، الگوهای آسیب‌زای تکرارشونده و اختلالات هیجانی بلندمدت اثربخشی بالایی دارد.»

در ادامه، شرکت‌کنندگان با مفهوم طرحواره‌ها به‌عنوان الگوهای هیجانی و شناختی عمیق و فراگیر آشنا شدند؛ الگوهایی که ریشه در تجربه‌های دوران کودکی دارند و در قالب باورهای ریشه‌دار نسبت به خود، دیگران و جهان، به صورت خودآیند در موقعیت‌های مختلف فعال می‌شوند.

در این جلسه، ۱۸ طرحواره ناسازگار اولیه معرفی شد که در پنج حوزه اصلی جدایی و طرد، خودگردانی و عملکرد مختل، محدودیت‌های مختل، جهت‌گیری به دیگران، گوش‌به‌زنگی بیش‌ازحد و بازداری

طبقه‌بندی می‌شوند. برای هر گروه، نمونه‌هایی از طرحواره‌ها به‌صورت موردی تحلیل شد. طرحواره‌هایی مانند «رهاشدگی» و «بی‌اعتمادی» با استفاده از مثال‌هایی از تجربه‌های واقعی مراجعان (با حفظ محرمانگی اطلاعات) بررسی شد.

در بخش پایانی، نازنین مسرت به معرفی مفهوم ذهنیت‌ها پرداخت—حالت‌های روانی و هیجانی‌ای که فرد هنگام فعال شدن طرحواره‌ها تجربه می‌کند. شرکت‌کنندگان با چهار گروه اصلی ذهنیت از جمله ذهنیت کودکانه (کودک آسیب‌پذیر، خشمگین، تکانشی)، ذهنیت والد ناکارآمد (والد تنبیه‌گر، والد پرتوقع) ذهنیت‌های مقابله‌ای (تسلیم، اجتناب، جبران افراطی) و ذهنیت بزرگ‌سال سالم آشنا شدند.

برگزاری این کارگاه با بهره‌گیری از روش‌های تعاملی چون گفت‌وگوی گروهی و تحلیل مطالعه موردی، فضای یادگیری فعال و مؤثری را برای شرکت‌کنندگان فراهم کرد