
در نشست دبیران شورای انضباطی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، دکتر شبستری با تأکید بر نقش تربیتی دانشگاه، تجربههای مدیریتی خود را در مواجهه با بحرانهای دانشجویی تشریح کرد و خواستار بازنگری جدی در سازوکارهای انضباطی شد.
به گزارش مفدا مشهد، در نشست دبیران و کارشناسان شورای انضباطی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، دکتر محمود شبستری، رئیس دانشگاه، با نگاهی متفاوت و انسانی به مقولهی انضباط دانشجویی پرداخت و محورهایی مهم در حوزه آرامسازی فضای دانشگاهی و تقویت نقش تربیتی شوراهای انضباطی را مطرح کرد.
وی در ابتدای سخنان خود، ضمن گرامیداشت یاد شهدا، به ضرورت حفظ فضای معنوی، آرام و علمی دانشگاهها اشاره کرد و گفت:دانشگاه باید محل رشد و تربیت باشد، نه اجرای صرفِ احکام انضباطی. ما با انسانها مواجهیم، نه پروندهها
تأکید بر رویکرد تربیتی در مواجهه با خطاهای دانشجویی
دکتر شبستری با ذکر تجربهای از مدیریت بحرانهای دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت که در دوران ریاست خود، بهجای صدور احکام قهری، با دعوت از خانوادههای دانشجویان و گفتوگوی صمیمانه، پیشنهاد تعلیق داوطلبانه یکترم را مطرح کرده است. وی نتیجه این رویکرد را «بازگشت به مسیر رشد» دانست و افزود: از میان دانشجویانی که با چنین روشی همراه شدند، امروز سه نفرشان عضو هیئتعلمی دانشگاههای معتبر کشور هستند.
مدیریت انسانی و هماهنگی با نهادهای امنیتی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تجربه مواجهه با بیش از ۷۰ پرونده انضباطی در ابتدای مسئولیتش در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: با رایزنیهای مستمر با نهادهای قضایی، امنیتی و اطلاعاتی، از ارجاع پروندهها به مراجع قضایی جلوگیری کرده و زمینه بازگشت دانشجویان به فضای آموزشی را فراهم نموده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: هرچند این مسیر با فشارهای مختلف همراه بود، اما با همراهی نهادهای بالا دستی و حمایتهای رهبری فکری استان، توانستیم بحرانها را بدون هزینههای سنگین، مدیریت کنیم.
لزوم تدوین رویکرد واحد در شوراهای انضباطی
دکتر شبستری همچنین خواستار شکلگیری شیوهنامهای جامع و واحد برای شوراهای انضباطی سراسر کشور شد تا از برخوردهای سلیقهای جلوگیری شود و شأن دانشجو و نهاد دانشگاه حفظ گردد.
نگاه راهبردی به آینده دانشگاه
در پایان، وی با تأکید بر اینکه فضای دانشگاه باید بستری برای رشد علمی، اخلاقی و اجتماعی دانشجویان باشد، خواستار تحول در نگاه شوراهای انضباطی شد و گفت: خدمت در دانشگاه، خدمت به آینده کشور است. باید با عشق، تدبیر و نگاه انسانی، فضا را برای تعالی جوانان آماده کنیم.

