معاونت فرهنگی و دانشجویی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

جوان و مطالعه

 

ما همانگونه زندگي مي كنيم كه مي انديشيم اين جمله در حقيقت حاكميت و سلطه افكار را بر نحوه زندگيمان نشان مي دهد و به عبارت ديگر نوع بينش آدمي وتأثير آن را بر شيوه زندگي اش

تببين مي كند . مطالعه زلالترين سرچشمه و غني ترين منبع تغذيه افكار و انديشه هاي انسان است.

جايگاه مطالعه در زندگي جوانان از اهميت بيشتري برخوردار است زيرا آنان از قدرت حافظه و نيروي انديشه قوي و اراده جواني برخودارند و علاوه بر آن براي تكميل تجربيات زندگي نياز بيشتري به مطالعه دارند تا انديشه هاي ديگران را به تفكر خويش پيوند زنند و راه رسم زندگي را به مدد توانايي فكري بيابند و مجدانه درآن گام نهند. برخي از نويسندگان معتقدند، كه روحيات و اخلاق اشخاص رااز روي كتابهايي كه مطالعه مي كنند مي توان تشخيص داد

در حالات فيلسوف و متفكر آلماني " كانت" آورده اند كه در تمام مدت عمرش فقط يك بار نظم خيره كننده زندگي اش بهم خورد و سه روز تمام در منزل ماند و بيرون نيامد وقتي علت را جويا شدند اظهار نمود كه كتاب " اميل " از " ژان ژاك روسو" به اورسيده ونتوانسته از خواندن مداوم آن خودداري كند و سه روز تمام اوقاتش را صرف نمود تا آن را كاملا ً مطالعه نمايند.

يكي از صاحبنظران بر آن است كه :"راست گفته اند كه كتاب خوب ، آن است كه بيشتر به عمل و رفتار خوب شباهت داشته باشد كتاب خوب نفس را تهذيب و تصفيه مي كند و روح را به مدارج عاليه صعود مي دهد فكررا آزاد و باز مي نمايد و از تمايل آن به سوي هوسها و لذات مادي جلوگيري مي كند و اخلاق را پاك و طينت را مطهر و دل رانوراني و تابناك مي سازد."

اگر حقيقتاٌ بر اين باوريم كه كتاب و مطالعه در تكوين شخصيت آدمي بيشترين تأثير را دارد پس بايد بپذيريم كه براي دستيابي به شخصيت مثبت بايد در جستجوي آثار مكتوب سازنده و مثبت بر آييم و براي انتخاب آثار و كتب مثبت همچون انتخاب دوستان مطمئن و ارزشمند ، نيازمند به مشورت و همفكري با افراد واجد صلاحيت خواهيم بود.

 

" شيوه هاي ترغيب جوانان به مطالعه "

به كاربستن پيشنهادهاي زير در تقويت گرايش مطالعاتي جوانان كمك كننده خواهد بود:

 

1. تأكيد بر پديده " انفجار اطلاعات" به عنوان بخشي از دورنما هاي قرن بيست و يك جوانان را متوجه اين واقعيت خواهد نمود كه مجموعه دانش در سطح دنيا با نرخ سالانه 13 در صد رشد داشته است. اين نرخ به معني آن است كه دانش موجود هر 5/5 سال ،دوبرابر شده است و در بعضي رشته هاي علمي جوان و نوپا ، دانش بعد از " 20" ماه و يا كمي بيشترازيكسال و نيم كهنه و منسوخ مي شود . بيان اين مطلب جوانان را برمي انگيزد تا علاوه بر تجزيه و تحليل اطلاعات و دانش رو به گسترش از سرعت مطالعاتي متناسب برخوردار شوند.

2. معرفي منابع مفيد و برگزيده بويژه كتب منتخب سال در گروه سني نوجوانان وجوانان از طريق رسانه هاي گروهي نه تنها در ايجاد و تقويت انگيزه مطالعلتي مؤثر است بلكه آگاهي ازاينكه برخي از جوانان اهل قلم از افتخار آفرينان كتب برگزيده هستند آنها را به پرورش و به كار گيري قلم و مهارت نويسندگي تشويق خواهد نمود.

3. عده قابل توجهي از نسل جوان ، علي رغم علاقه باطني به مطالعه توفيق چنداني در اين امر ندارندزيرا از روشهاي مناسب مطالعه آگاهي نداشته و لذا از سعي و تلاش خود در اين امرنتيجه مطلوبي به دست نمي آورند مؤسسات و نهادهاي فرهنگي بويژه رسانه هاي گروهي به خوبي مي توانند با ارائه شيوه هاي صحيح چه از طريق جاذبه هاي تصويري فيلم هاي آموزشي و ميز گردهاي علمي و فرهنگي جوانان را ياري نمايند.

4. مطالعه زندگينامه بزرگان و مشاهير حقيقت زندگي را براي جوانان مجسم مي سازد، زيرا بزرگترين نكتهاي كه نسل جوان از تاريخچه حيات بزرگان مي آموزند، اين است كه در مي يابند انسان به چه پايه اي از كمال مي تواند برسد و چه كارهاي عظيمي را در عالم مي تواند انجام دهد. سرگذشت يك زندگي پاك و صالح وقتي به رشته تحرير در آمد بذر اميد و آرزو را در دل ها مي پروراند.

5. عقيده يكي از دانشمندان در مورد كتاب اين بود كه " در علوم بايد جديدترين كتابها راخواند و در ادبيات قديمي ترين آنها را."شايد اين تفكر بود كه به پروفسور براملد از صاحبنظران مكتب " پيشرفت گرا" الهام بخشيد و او پيشنهاد كرد كه "جوانان بايد قبل از فراغت در دوره دبيرستان و زماني كه هنوز به دانشگاه واردنشده اند لازم است يكصد جلد كتاب از آثار ارزنده و شاهكارهاي ادبيات جهان و كشور خويش را مطالعه نمايند تا چشم انداز وسيع و ارزنده اي به زندگي و مظاهر آن پيدا كنند." تفهيم اين واقعيت به جوانان كه براي در دست گرفتن سر رشته زندگي آنها ناچارند هر چه بيشتر و بيشتر مطالعه نمايند بخشي از انگيزه لازم مطالعاتي را در آنان تأمين مي كند.

6. چنانچه ضمن ارائه شيوههاي صحيح" تندخواني" ،" سرعت انتقال"،" توانايي حل مسأله" و نظيرآن به جوانان آنان راازآفات مطالعات انحرافي كهعمدتا ً شامل مطالعه نامنظم ، پراكنده، ناقص و يك جانبه مي باشد ، بر حذر داريم .
 

 

بسمه تعالي

 

« انسانهاي بزرگ مظهر تجسم عصاره يا نماينده جنبشها يا ادوار تاريخي هستند.»(پل ادواردز)

« وقتي در برابر روح بزرگ يك انسان قرا ر ميگيريم. گويي بر بالاي قلهاي مرتفع ايستادهايم و نسيمي كه از دور دستها ميوزد ، روح ما را به اهتزاز در ميآورد »
 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 جوان و هدف زندگي

 

اگر اين واقعيت را بپذيريم كه ذهن جوان ، ذهني پر تكاپو ، متفحص و جوينده است، آن وقت پذيرش است مطلب كه آنها علاقمندند از زندگي و هدف آن ، بيشتر بپرسندآسانتر خواهد بود . هدف براي زندگي نسل معاصر ، همچون آهن رباي نيرومندي است كه تمامي ذرات وجود جوانان را به خود جذب مي كند و علاوه بر اينكه مانع از پراكندگي و تجزيه نيروهايشان مي شود، قادر است توان آنان را به طور متمركز ، در جهت ارزنده اي شكل داده و به كار گيرد.

 

هدفداري و آثار آن

شايد كمترفرصتي پيش آيد كه جوانان در اين معنا تأمل كنند كه هدف چه نقش در زندگيشان ايفا مي كند، ولي احتمالاً آگاه كردن آنها به برخي از تأثيرات مطلوب و سازنده هدفدار ، آرامش بخش است و ما به اختصار در اينجا به آنها ميپردازيم:

1- انتخاب هدف در زندگي جوانان ، موجب تمركز قواي فكري و وحدت وجودآنان مي شود و از هرزرفتن توانايي هايشان مانع مي شود.

2- قاطعيت و جديت از پيامدهاي مطلوب هدفداري نسل جوان است . زيرا آن كس كه مي داند از زندگي چه مي خواهد ، درمقابل با حوادث غافلگير نخواهد شد.

3- حل تعارض ها و ترديدها ي كشنده زندگي ، با انتخاب هدفي مطلوب ، ميسر است.سرگردانهاي بي پايان برخي از جوانان ، معلول نداشتن هدف روشن و مشخص است.

4- قدرت تأثير گذاري نسل جوان بر اطرافيان ، به نوع هدف زندگي بستگي دارد .هدفداري به جوانان ، سرعت عمل، انتخاب مؤثر و قابل دفاع و صراحت خاصي مي بخشد.

5- بهره گيري از فرصت ها يا به عبارتي " مديريت زمان" از آثار مطلوب هدفداري است، زيرا كسي كه به خوبي مي داند، " هدف اعلاي زندگي چيست" ، فرصت ها را خود مي سازدو منتظرفرا رسيدن فرصت نمي ماند.

نقش ما و هدفداري جوانان :

بخشي از وظايف را كه ما در قبال نسل جوان داريم ، اين است كه :

- به آنها ياري دهيم تا تفاوت اصولي ميان"هدف" و" آرزو" را به خوبي درك كنند.

- به آنها تفهيم كنيم كه " هدف آدمي " بيانگر نوع شخصيت اوست. هدفهاي عالي انسان ، نماينگر روحي با ارزش و سرشار است.

- به جوانان بياموزيم چنانچه به هدف خود رسيدند، بلافاصله هدف ديگري را جايگزين هدف پيشين كنند و به هيچ وجه ، اسير ابتذال و روزمرگي نشوند.

- دوستانه و صميمانه به آنها بگوييم ، همانگونه كه هرانتخابي بايد متكي به دلايلي باشد، " انتخاب هدف" نيز بايد مستدل و قابل دفاع باشد.
 

- به آنها پيشنهاد كنيم ، چنانچه درانتخاب هدف خويش ، بر سردو راهي قرارگرفتند ‹ تعارض› ، مي توانند با يكي از نزديكان ، افراد مورد اعتماد خويش يا مشاوران و مربيان آموزشگاه ارتباط برقرار كنند و موضوع را به مشورت بگذارند تا در سايه " هم اند يشي " و تبادل فكر، ضريب خطاي احتمالي را كاهش داده و بر احتمال موفقيت خود بيفزايند.

- به جواناني كه در آستانه برگزاري كنكور ورود به دانشگاه هستند، صادقانه و دوستانه بفهمانيم كه هدف زندگي در دانشگاه رفتن خلاصه نمي شود، بلكه ورود به دانشگاه يك هدف مرحله اي است نه هدف غايي، تا آسيب پذيري هاي احتمالي كه در اثر خلاء آرماني به وجود مي آيد ، مصون و محفوظ نگه داريم و مسير رشد و تعالي آنان را همواركنيم.

  

 

بسمه تعالي

 

" كتاب ، عالمي جاوداني و پاكيزه و روحاني است كه اوقات فراغت ما ، در آنجا به سعادت حقيقي نائل مي گردد."   ( وودزورت)

 

" اشخاص بزرگ و خوب هرگز نمي ميرند زيرا روح آنها در صفحات كتب ، حلول يافته وپيوسته در عالم باقي مي ماند."   ( ساموئل اسمايلز)
 
                                                                                      

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
      مدیریت امور دانشجویی واحد فناوری اطلاعات --- > اطلاعیه ها
 
بانک نرم افزار  دانش رایانه اطلاعیه ها فناوری و اطلاعات تماس با ما 

 
 
(( استفاده از سالن اینترنت ))
o سالن اينترنت مرکزي: شامل 39 کامپيوتر که هر روزه براي استفاده دانشجويان است که  آقایان از ساعت 16 الی 23   و   خواهران از ساعت 16 الی 21  می توانند استفاده نمایند. ضمن می توانند از اينترنت پرسرعت اين مرکز ، از خدماتي همانند وايرلس، پرينتر و نرم افزارهاي مرتبط با رشته خود استفاده نمايند.

o سالن اينترنت خواهران: اين سالن با 11 کامپيوتر در داخل خوابگاه بهارستان 2 واقع شده است تا دانشجويان خانم بتوانند استفاده راحت‌تر و بهينه‌تري از خدمات ارائه شده داشته باشند و همه روزه از ساعت 16 تا 23 سالن باز میباشد.

 
 
 
 
 

 

 
 معاونت دانشجویی فرهنگی
 

 

 
 
 
 
 
 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 
گزارش فعالیت مرکز درمانی پردیس در سالهای قبل
 
 
گزارش کار درمانگاه کوی پردیس به تفکیک نوع خدمت 1384
 
تعداد تزریقات
تعداد بخیه پانسمان
تعداد سرم تراپی
تعداد اعزام به بیمارستان
مراجعین گلستان (برادران)
233
80
26
26
مراجعین بهارستان (خواهران)
71
30
20
1
جمع مراجعین
304
110
46
27
 
 
آمار مراجعین کوی پردیس به تفکیک نوع خدمت سال 1384
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 آمار خدمات کلینیک طی شش ماهه اول 85 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
  
 
برنامه های آینده
 
تغییر محل مرکز درمانی کوی پردیس به ساختمان جدید واقع در مقابل سلف سرویس به محض تکمیل نواقص ساختمانی و تاسیساتی .
تجهیز درمانگاه به تجهیزات پیشرفته نظیر پالی اکستمیر , EKG و الکترو شوک.
 
 
درخواست از دانشجویان محترم
 
1 -بیاد داشته باشید سلامتی شما همواره هدف ماست.
2- از مصرف خودسرانه دارو جدا پرهیز نمائید.
3- توصیه های بهداشتی و درمانی را همواره رعایت نمائید زیرا به نفع سلامتی و رفاه شماست .
4- در مراجعه به درمانگاه حتما دفترچه بیمه خود را همواره داشته باشید.
5- هنگام مراجعه به درمانگاه از پوشش مناسب و درشان دانشجو استفاده فرمائید.
6- همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.
 
همیشه سلامت باشید
 
 
تعداد صفحات    1    (2)

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

جوان و اضطراب امتحان

 

 

از مسائل مهم و سرنوشت سازي كه جوانان را عميقاً تحت تأثير قرار ميدهد ، كنكور دانشگاه است .در حقيقت اظطراب ناشي از نتايج كنكور بر فرايند يادگيري آنان نيز اثرات منفي بر جاي ميگذارد .بايد دانست كه اظطراب به ميزان كم ، براي كاركردهاي درسي و آموزشي ، نه تنها زيان آور نيست ، بلكه ميتواند در مواردي مفيد باشد، زيرا بر حجم تلاش فرد ميافزايد و سطح پائيني قرار دارد ،

ولي با اظطرابهايي كه از اين ميزان ، بالاتر ، باشد لازم است مقابله نموده و آنها را تحت كنترل در آورد . اينك ، به بيان مهمترين شيوه هاي كنترل اظطراب ميپردازيم .

1- همبستگي مثبت ميان تسلط درسي و آرامش دروني

در پژوهشها و نيز تجربيات آموزشي ، اين امر به اثبات رسيده است كه هر اندازه ميزان احاطه و تسلط به دروس ، بيشتر باشد به همان نسبت ، آرامش و اطمينان دروني فرد ، فزوني مييابد .لذا چنانچه جوانان بتوانند ، خود را به مرز تسلط درسي برسانند ، خواهند توانست بر اظطراب خويش ، فائق آيند .

2-گفتگو درباره اظطراب ، از شدت آن ميكاهد .

جواناني كه ارتباط انساني مطلوبي با اطرافيانشان دارند ، بهتر ميتوانند بر اظطرابشان غلبه نمايند ، از نقطه نظر علمي ، افراد مضطرب ، زماني كه با ديگران در مورد مشكل خويش گفتگو ميكنند ، با اظطراب آنها كاهش مييابد تشويق جوانان به گفتگو و مذاكره در مورد مشكلاتشان ، موجب آرامش روحي آنان ميشود .

3- مباحثه علمي موجب تقويت يادگيري و نيز خود باوري ميشود .

جوانان با بحث و گفتگوي علمي ، ضعفها و كمبودهاي آموزشي خود را ميشناسند و در صورت وجود نقطههاي قوت علمي ، مورد تشويق همسالان خود قرار ميگيرند و اين امر ، موجب يادگيري عميقتر و در نتيجه موفقيت بيشتر در امتحانتشان ميشود .از ياد نبريم كه هر نوع تأييد نسبت به جوانان ، اعتماد به نفس آنان را افزايش ميدهد

4- جوانان اگر بدانند كه اطرافيان و و الدينشان از آنها ميخواهند كه نهايت تلاش خويش را به كار گيرند و نتيجه تلاش در مرحله دوم اهميت قرار دارد ، آرامش خاصي در خود احساس ميكنند . از نقطه نظر دروني ، چنانچه شخص بداند كه نهايت تلاش خويش را به كار گرفته است ، رضايت خاطر خاصي پيدا ميكند .

5- ياد خدا دلها را آرامش ميبخشد .

ذكر خداوند كه نشانهاي از ارتباط انسان و پروردگار است ، نه تنها آدمي را از غرق شدن در درياي اظطراب نجات ميْبخشد و به جايگزيني انديشههاي مثبت و سالم به جاي افكار ي مغشوش و منفي مساعدت ميكند ، بلكه اين احساس را در فرد تقويت ميكند كه همچون تخته سنگي كه در كوير برهوت پرتاب شده باشد ، نيست ، بلكه خود را در محضر خداوندي احساس ميكند كه احاطه كامل به همه عرصه عالم وجود دارد .

6- « تلقين به نفس » ، نوعي فن « خود آموختگي » است .

تحقيقات اخير برخي از انديشمندان علوم انساني به ويژه «پل ژاگو » ، ثابت كرده است كه آدمي به همان اندازه كه ميتواند با تفكر خويش در ديگرران نفوذ كرده و اراده خويش را به آنان تحميل نمايد ، قادر است در شخصيت خويش نيز نفوذ كند و هر صفت يا پديده رفتاري را كه مايل است در خود ايجاد كند .براي مثال دانش آموز جواني كه از اظطراب درسي رنج ميبرد ميتواند شب هنگام اين جمله را حداقل 10 بار بر خود تلقين كند :« به ياري خدا ، هر روز بيش از گذشته ، احساس آرامش

ميكنم .»

7- آشنايي با نمونه سئوالات و شركت در كنكور آزمايشي ، ايجاد آرامش مينمايد :

اگر اين حقيقت به وسيله جوانان پذيرفته شود كه امتحان ( كنكور ) ، چيزي فراتر از آنچه قبلاً آموخته شده نيست ، موجب ميشود كه جوانان با شركت در كنكور آزمايشي و آشنايي با نمونه سئوالات ، توان علمي و آرامش روحي خود را افزايش دهند .

8- يكبار از روخواندن ، مستلزم دو بار از بر تعريف كردن است .

« ارنست هومان» در كتاب «عصر روانشناسي » به جوانان توصيه ميكند كه چنانچه فقط يك ساعت فرصت داريد ، بيست دقيقه آن را صرف خواندن از روي متن و چهل دقيقه را به از بر تعريف كردن اختصاص دهيد ، زيرا اين امر موجب تقويت يادگيري آنان شده و در نتيجه علاوه بر رشد اعتماد به نفس ، آرامش آنها را نيز تأمين خواهد نمود .

9- آرامش جوانان به ميزان موفقيت برنامه نيز بستگي دارد .

بهتر است جوانان ، جدولي از زمانهاي مفيد درسي و فرصتهاي زندهاي كه در اختيار دارند تهيه كنند و در مقابل آن نيز نيازهاي درسي خويش را به طور دقيق مشخص نمايند تا به چشم خويش ببينند به ازاي هر مقدار كاري كه انجام ميدهند ، به چه بخشي از نيازهاي درسي خود پاسخ ميدهند .

10- براي آرامش باطن ، خوب است جوانان ، هر شب لحظاتي با خويشتن خلوت كنند ،

اين پديده كه با عنوان «خلوت شخصي » يا «غور باطن » (Meditation ) نيز موسوم است ، موجب كاهش فشارهاي دروني شده و بر به جهت خاطر ميافزايد و علاوه بر آن ، موجب درك جامعتري از زندگي ميشود .بديهي است « غور دروني » و «علم بروني » مكمل يكديگرند.