معاونت فرهنگی و دانشجویی

گلچيني از رهنمودها

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

خدا نکند حرام در نزد انسان زينت داده شود!

خراسان - مورخ یکشنبه 1390/03/01 شماره انتشار 17841

آن چه در پي مي آيد گلچيني از رهنمودها و توصيه هاي اخلاقي حضرت آيت ا... بهجت است که از منابع مختلف انتخاب شده و آن ها را از نظر مي گذرانيم.

۱) هم جنسي و هم شکلي و اختلاط با کفار، تسلط و حکومت آن ها را بر مسلمانان آسان تر مي سازد. در محضر بهجت: ۱/۳۲

۲) اگر بي تفاوت باشيم و براي رفع گرفتاري ها و بلاهايي که اهل ايمان بدان مبتلا هستند دعا نکنيم، آن بلاها به ما هم نزديک خواهد بود.همان: ۱/۹۷

۳) ائمه ما (عليهم السلام) دعاها را در اختيار ما گذاشته اند تا ما را غرق در نور ببينند. همان: ۱/۱۸۹

۴-اگر بخواهيم محيط خانه گرم و باصفا و صميمي باشد، فقط بايد صبر و استقامت و گذشت و چشم پوشي و رأفت را پيشه خود کنيم تا محيط خانه گرم و نوراني باشد. همان ۱/۳۰۰

۵-ما بايد باب توجيه خطا و اشتباه را به روي خود ببنديم و براي هر خطا، زبان به استغفار بگشاييم و اگر قابل جبران باشد، جبران کنيم. همان

۶-خدا نکند حرام در نزد انسان زينت داده شود! اين يک بيماري قلبي است که انسان به آن مبتلا مي شود، و با وجود راه هاي حلال که نيازش را برآورده مي کند، خود را به حرام گرفتار مي کند! همان: ۱/۲۹۸

۷-واي بر ما اگر در خصوص خوردني ها و نوشيدني ها از حرام اجتناب نکنيم! زيرا همين غذاها است که منشاء علم و ايمان و يا کفر ما مي شود! همان: ۱/۳۳۷

۸-اگر مي خواهيد از ناحيه دعا به جايي برسيد، زبان حالتان اين باشد: تسليم خدا هستيم، هر چه بخواهد بکند، بنا داريم عمل به وظيفه بندگي کنيم. همان: ۱/۳۴۱

۹-در اين مطلب جاي شک نيست که اگر انسان بدان موفق باشد، براي او کافي است و تمام مطالب و نتايج رياضات شاقه و دشوار را دارد! و آن مطلب اين است که: انسان خود را در محضر خدا ببيند و خدا را در همه احوال، مطلع از خود و در همه جا حاضر و بر همه کارها و احوال خود، ناظر بداند. همان: ۱/۳۵۴

۱۰-براي اداره تمام جهان کافي است که انسان، عاقل و مؤمن و متدين باشد. ديانت و عقل، براي اداره کره زمين کفايت مي کند همان:۲/۴۳

۱۱-عبارت: (واجعل قلبي بحبک متيما: و دل مرا سرگشته و ديوانه عشق و محبت خود قرار ده.) نفي موضوع خودبيني است و اين که پروانه بشود و به نور رسد و نور شود. از خدا بخواهيم با جذبات او از خود فارغ شويم و بي خود گرديم تا نفهميم و خود را در برابر عظمتش گم کنيم. همان: ۲/۱۲۱

۱۲-راستگويي، در ديدن رؤياي صادقه و صفاي روح خيلي مؤثر است. همان: ۲/۱۵۸

۱۳-باب رسيدن به کمالات و لقاءا... مفتوح است. حيف نيست اين مراحل را که از راه بندگي حاصل مي شود، نداشته و از آن ها محروم باشيم؟!همان: ۲/۱۹۰

۱۴) خوردن غذاي شبهه ناک و نيز غذاي کسي که از حرام پرهيز ندارد، هر چند جايز است؛ انسان را مريض و از عبادات محروم مي کند و يا سبب سلب توفيق مي شود. همان: ۲/۲۴۶

۱۵) موجبات خواطر و غفلت و نسيان از ياد و ذکر حضرت حق را خود ما فراهم مي کنيم... در اثر محاسبه و مراقبه، عيب کار آشکار مي شود. همان: ۲/۳۶۴

۱۶) کسي که از معنويات و معرفت خدا بهره مند است، چه حاجت به کيميا دارد؟! چه کيميايي بالاتر از خداشناسي؟!همان: ۲/۳۵۹

۱۷) انسان هر راهي را بدون تقيد و پايبندي به قرآن و سنت برود، روز به روز تنزل مي کند. همان: ۲/۳۶۱

۱۸) انسان بايد هر روز موضع خود را مشخص کند که آيا اهل حق است و يا باطل و پيرو آن. همان: ۲/۳۶۲

۱۹) خدا کند شغل نافع به حال خود را تشخيص دهيم و تثبيت در آن پيدا کنيم و در آن ثابت قدم باشيم، و هر روز فکر تازه اي در سر نداشته باشيم و هر لحظه به رنگي نباشيم! همان: ۲/۳۹۵

۲۰) به فکر خود باشيم، خود را اصلاح کنيم. اگر به خود نرسيديم و خود را اصلاح نکرديم، نمي توانيم ديگران را اصلاح کنيم. همان: ۲/۴۲۷

۲۱) بايد هر کسي در شبانه روز، مقداري از وقت خود را صرف تحصيل علوم دينيه کند، ولو به فرض، يک ساعت در شبانه روز. فيضي از وراي سکوت: ۱۵۶

۲۲) ابتلائات براي اين است که يقين پيدا کنيم. نکته هاي ناب: ۷۵

۲۳) کسي که بداند در مرآي و مسمع خدا است، نمي تواند گناه کند. تمام انحرافات ما از اين است که خدا را ناظر و شاهد نمي بينيم.همان

۲۴) ما بايد با احاديث سر و کار داشته و آن ها را مطالعه کنيم؛ چرا که شفا در اين ها است. همان: ۹۱

۲۵) هر روز، يک روايت از کتاب (جهاد النفس) وسائل الشيعه را مطالعه کنيد. در واضحاتش بيشتر فکر کنيد. بعد اين را در خودتان مي بينيد که سر يک سال، عوض شده ايد! همان: ۱۴۳

۲۶) بعضي گمان مي کنند که ما از ترک معصيت عبور کرده ايم؛ غافلند از اين که معصيت، اختصاص به کبائر معروفه ندارد، بلکه اصرار بر صغائر هم، کبيره است. به سوي محبوب: ۳۴

۲۷) هيچ ذکري بالاتر از ذکر عملي نيست. هيچ ذکر عملي، بالاتر از ترک معصيت در اعتقاديات و عمليات نيست. همان: ۴۰

۲۸) بايد بدانيم علاج ما، اصلاح نفس است در همه مراحل، و از اين مستغني نخواهيم بود و بدون اين، کار ما تمام نخواهد شد. همان: ۱۰۴

۲۹) خدا مي داند يک صلواتي را که انسان بفرستد و براي ميتي هديه کند، چه معنويتي، چه صورتي، چه واقعيتي براي همين يک صلوات است! همان: ۱۱۴

۳۰) انسان بايد دائم الذکر باشد! زيرا کسي که دائم الذکر باشد، همواره خود را در محضر خدا مي بيند و پيوسته با خدا سخن مي گويد. برگي از دفتر آفتاب: ۱۴۴

۳۱) اگر جلوي خود را در ارتکاب معاصي نگيريم، حالمان به انکار و تکذيب و استهزا به آيات الهي، و يا به جايي مي رسد که از رحمت خدا نااميد مي شويم! در محضر بهجت:۱/۱۹۳

۳۲) التزام به سنخ دعاهاي اهل بيت (عليهم السلام) اولين مرتبه اش، مجالست و مؤانست با آن هاست. همان: ۱/۲۴۶

۳۳) در تعبديات، کوه کندن از ما نخواسته اند، سخت ترينش نماز شب خواندن است که در حقيقت، تغيير وقت خواب است نه اصل بي خوابي، بلکه نيم ساعت زودتر بخواب، تا نيم ساعت زودتر بيدار شوي! همان: ۲/۱۷۰

۳۴) در قضيه حضرت يوسف (عليه السلام) آمده است: (اخرج عليهن: بر آنان بيرون آي.) فقط يک ديدار بود، و پس از ديدن جمال حضرت يوسف... دست ها را قطع کردند و بي اختيار شدند!... پس اهل شهود که کشف آن ها به مراتب قوي تر است، چگونه با مشاهده جمال و کمال مطلق، به هر چه غير او است پشت پا نزنند؟! همان: ۲/۱۷۶

۳۵) بوده اند کساني که اگر معصيت يا خلافي از آن ها صادر مي شد يا غذاي ناپاکي مي خوردند، متوجه مي شدند و مي گفتند: تاريک شديم، حجابي حاصل شد. همان:۲/۴۲۶

۳۶)ترک معصيت، حاصل نمي شود به طوري که ملکه شخص بشود، مگر با دوام مراقبه و ياد خدا در هر حال و زمان و مکان و در ميان مردم و در خلوت. به سوي محبوب:۲۳

37) ما بايد در اعتقادات و اعمال، چه عمل شخصي مان و يا عمل نوعي و اجتماعي مان و در عبادتمان، از تحصيل رضايت خدا، لحظه اي غافل نشويم و مسامحه نکنيم که اگر مسامحه بکنيم، در همان آن، خاسر و زيانکار شده ايم! فيضي از وراي سکوت:۵۳

38) ملائکه، صداي ما را ضبط مي کنند، هم از گفتار ما، هم از اصل و نيت گفتار ما که به داعي الهي صادر شده است، يا نفساني و شيطاني، عکس برداري مي کنند. همان: ۲/۱۰۰

39) نسبت اين دنيا و عالم آخرت، مثل شکم مادر و عالم رحم با اين عالم است (والموت ولاده الروح: مرگ، تولد روح است.) همان: