
اداره تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنها دانشگاهی هست که بصورت ۳ الی ۴ منویی و با تنوع ۶۰ نوع غذا در سطح دانشگاههای علوم پزشکی ارائه خدمت می کند .
با توجه به اهمیت تغذیه، غذا و توزیع در دانشگاه و خوابگاه و لزوم اهتمام به این مسئله بر آن شدیم تا با انجام گفتگویی با رییس اداره تغذیه دانشگاه از وضعیت این اداره گزارشی تهیه کنیم. آنچه که در ذیل میخوانید ماحصل گفتگوی خبرنگار مفدابا مهندس خجسته رییس اداره تغذیه دانشگاه است.
وی ابتدا به بیان ساختار اداره تغذیه و نیروی انسانی شاغل در این واحد پرداخت و عنوان کرد اداره تغذیه علاوه بر قسمت اداری متشکل از سلف پردیس می باشد که مرکزیت آن به لحاظ پخت غذا، سلف پردیس می باشد و به طور همزمان سروغذا در سلف پردیس، مرکزی و دندانپزشکی انجام می پذیرد، کارشناسان ناظر اداره تغذیه شامل ۲ کارشناس تغذیه ، یک کارشناس صنایع غذایی و یک کارشناس بهداشت می باشد. همچنین کارشناس اداره تغذیه مسئول انجام امور آمار و اداری است و در زمان توزیع غذا در وعده های متفاوت دو نفر کارشناس بصورت همزمان در سلف پردیس و مرکزی پاسخگوی مشکلات سیستمی دانشجویان هستند.
سپس در ادامه در خصوص تعدد منوی غذایی در هر نوبت و آمار و تعداد پرس غذایی که روزانه ارایه می شود گفت آماده سازی غذا در سلف برای دو وعده مجموعا نزدیک به ۵۰۰۰ پرس برای وعدهای نهار و شام می باشد که در سه منو اصلی ناهار و شام و در برخی غذا ها منو چهارم بصورت نیم پرس ارایه می شود ، همچنین خاطرنشان کرد اداره تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنها دانشگاهی هست که بصورت 3 الی 4 منویی و با تنوع ۶۰ نوع غذا در سطح دانشگاههای علوم پزشکی ارائه خدمت می کند .
خجسته ضمن ارایه توضیحات به اهمیت دادن اداره تغذیه جهت ارتقاء سلامت و آگاهی دانشجویان اشاره کرد و یکی از فعالیتهای شاخص در این راستا را اطلاع رسانی میزان کالری مصرفی منوهای غذایی نام برد که با اطلاع از آن دانشجویان می توانند دریافتی غذا خود را ازلحاظ انرژی مدیریت کنند. همچنین بیان کرد هرروز کارشناسان اداره تغذیه از ابتدای ورود مواد اولیه تا انتهای پخت و توزیع نظارت مستمر دارند و معمولا در هر دو شیفت کاری کارشناس مقیم برای نظارت و پاسخگویی به دانشجویان در سلف پردیس حضور دارند و دانشجویان در صورت ایجاد سوال یا جهت انتقال موارد می توانند با کارشناسان در ارتباط باشند.
مهندس خجسته در ادامه صحبت ها در خصوص ارتباط شورای صنفی و انعکاس نظرات وپیشنهادات آنان در روند فعالیت های اجرایی اداره تغذیه اینگونه بیان کرد که اداره تغذیه برنامه غذایی را به صورت متنوع و ماهانه ارائه می کند، برنامه ریزی نیز بر اساس شرایط مناقصه سالانه , فراوانی های موجود و سایر ملاحظات چیدمان می شود و البته به طور معمول به رویت نماینده تغذیه شورای صنفی دانشجویان نیز رسانده می شود و از نظرات و پیشنهادات آنان استفاده می شود و این امر از نکات مثبت و ارزنده کاری ارتباط با دبیر و نمایندگان مربوط شورای صنفی می باشد . اداره تغذیه همواره پذیرای نقطه نظرات دانشجویان صنفی می باشد که انتقال دهنده خواسته های دانشجویان می باشند . متاسفانه علی رغم اطلاع رسانی از راههای ارتباطی در صورت بروز برخی موارد دانشجویان اقدام به انتشار آن در فضای مجازی می کنند در صورتیکه اگر موارد مستقیم و در همان زمان به اداره تغذیه گزارش و ارجاع شود قابل پیگیری و برسی و رفع خواهد بود، کما اینکه مواردی که بطور مستقیم ارجاع شده باعث تغییراتی در مواد اولیه و نیز شرکتهای مرتبط تامین کننده مواد غذایی نظیر سالاد و سبزی و ..... شده است ، از اینرو همواره از دانشجویان محترم درخواست میشود جهت افزایش کیفی و کمی خدمات ارائه شده از راههای ارتباطی اداره تغذیه استفاده نموده و جهت ارتقاء خدمات همراه ما باشند.
در پایان مهندس خجسته راههای ارتباطی دانشجویان با اداره تغذیه را عنوان و آنها را مرجعی جهت انعکاس نظرات وپیشنهادات دانشجویان دانست که این راه های ارتباطی عبارتند از:
۱ – شرکت در نظر سنجی اداره تغذیه که لینک آن در قسمت اطلاعیه های اداره تغذیه در سامانه اتوماسیون آمده است.
۲ – مراجعه حضوری به کارشناسان اداره تغذیه و قسمت اداری.
۳ – ارتباط تلفنی.
۴- گذاشتن نکات مربوط به هر غذا در قسمت رزرو غذای روزانه که این مورد درخصوص ارتقاء کیفیت غذا بسیار مفید وموثرخواهد بود.